Terapia dziecięcej apraksji mowy, ORM, afazji motorycznej i rozwojowej wg zasad motorycznego uczenia – prowadzone przez p. Ewę Grzelak.
W czasie szkolenia omówiona została specyfika dziecięcej apraksji mowy oraz przedstawione były zasady pracy i praktyczne strategie prowadzenia terapii w oparciu o zasady motorycznego uczenia artykulacji.
Czym jest dziecięca apraksja mowy?
Jest to wrodzone zaburzenie planowania ruchów artykulatorów czyli np. ruchów języka, żuchwy, warg itp. co jest niezbędne do wypowiadania słów. Bardzo ważnym jest fakt, że problem z mówieniem nie wynika z nieprawidłowej pracy mięśni lub z obniżonego napięcia mięśniowego. W celu wypowiedzenia nawet najprostszego słowa, mózg musi zaplanować serię precyzyjnych ruchów warg, języka, żuchwy, podniebienia miękkiego itp. oraz przejść miedzy tymi ruchami. Dopiero potem ten „plan działania” jest wysyłany do aparatu mowy.
Dziecko z dziecięcą apraksja mowy ma właśnie problem z tym „planem działania”, na
poziomie mózgu występuje trudność z przywołaniem odpowiedniego wzorca ruchu i
układania go w nowe konfiguracje.
Elektrostymulacja w logopedii.
Zabiegi elektrostymulacji są skutecznym uzupełnieniem terapii logopedycznej i leczenia ortodontycznego. Metoda elektrostymulacji pozwala na oddziaływanie na cały aparat artykulacyjny
wspomagając jego działanie. Elektrostymulacja to przezskórna stymulacja nerwów ustno – twarzowych. Zabiegi pobudzają włókna mięśniowe, dzięki czemu następuje wzmocnienie siły, przyrost masy oraz objętości mięśni.
Co może być wskazaniem do zabiegu elektrostymulacji?
• opóźniony rozwój mowy
• wady wymowy
• mowa nosowa
• afazja motoryczna
• zaburzenia artykulacji
• problemy z połykaniem pokarmów
• ksztuszenie podczas jedzenia i picia
• zaburzenia napięcia mięśniowego
Elektrostymulacja jest bezbolesna i nadaje się dla dzieci w każdym wieku.
SZKOLENIE MODUŁOWE MFS dzięki któremu stałam się terapeutą funkcji ortodontycznych.
Dlaczego terapeuta funkcji ortodontycznych?
Terapeuta funkcji ortodontycznych, to specjalista, którego głównym celem jest przywrócenie prawidłowych funkcji w obrębie jamy ustnej. Tylko prawidłowo realizowana funkcja może być bazą do prawidłowego rozwoju artykulacji.
System MFS co to takiego?
Jest to zestaw silikonowych stymulatorów służących do reedukacji najważniejszych funkcji motorycznych jamy ustnej takich jak:
• oddychanie
• połykanie
• obniżone lub wzmożone napięcie mięśni.
Stymulatory MFS służą jako podstawa programu rehabilitacji w zakresie efektywności funkcji motorycznych jamy ustnej, w zaburzeniach mięśniowych oraz w rehabilitacji zdrowia górnych dróg oddechowych zarówno u dzieci jak i dorosłych.
Zaprogramowana stymuloterapia wynika z oceny funkcji motorycznych jamy ustnej.
Stosuje się je w szczególności u dzieci i osób dorosłych u których występuje:
• oddychanie przez usta
• chrapanie
• zgrzytanie zębami/bruksizm
• zaciskanie zębów
• nieprawidłowy typu połykania
• obniżone lub wzmożone napięcie mięśniowe w obrębie jamy ustnej
• bezdech senny
• zgryz otwarty i głęboki
• wady zgryzu.
SZKOLENIA Z ZAKRESU MIOTERAPII – To moje logopedyczne SOS!!!
Mioterapia jest elementem w mojej pracy, bez którego sobie jej nie wyobrażam….
Co znaczy termin mioterapia? Jest to jedna z form oddziaływania terapeutycznego
ukierunkowana na usprawnienie mięśni mimicznych w celu przeciwdziałania bądź
usuwania zaburzeń układu ustno – twarzowego.
Aby posiąść wystarczającą ilość wiedzy w tym zakresie uczestniczyłam w wielu szkoleniach, prowadzonych przez wybitnych terapeutów specjalizujących się w mioterapii, m.in.:
• Ocena funkcjonalna traktu ustno – twarzowego. Mioterapia – podejście autorskie wg Eweliny Mendali – Kwoczek – prezentuje holistyczne podejście do terapii, przedstawia ogrom praktycznych wskazówek, kopalnia wiedzy mio!
• Stymulacja traktu ustno – twarzowego wg Małgorzaty Gawryl – to szkolenie, które wymagało bardzo dobrego zaznajomienia się z atlasem anatomii, ale dzięki niemu „mięśniówka” nie jest mi obca
• Miogopedia Aleksandry Rosińskiej – to szkolenie dające praktyczne wskazówki, narzędzia z którymi można wejść do pracy już następnego dnia po nim;)